PREV
PLAY
NEXT
3F-Filippi
Social Network
Talen
my3F
Contacten
Bedrijf
Producten
Applicatie voorbeelden
Download
Infopoint
Press Area
Zoeken
Targetti
Duralamp
Social Network
Talen
my3F
Contacten
Applicatie voorbeelden
Fallstudien
Supermarkt Foodie's te Waterloo (BelgiŽ)
Bedrijf/structuur: Supermarkt Foodie's te Waterloo - BelgiŽ

3F Filippi verlicht de natuurlijke producten van Foodie's Market te Waterloo

De Belgische supermarkt heeft gekozen voor de expertise en de systemen van het Italiaanse bedrijf om de aandacht te vestigen op zijn "bio"-aanbod.

Een nieuw en belangrijk project van 3F Filippi in de sector van de detailhandel. Na talrijke eerdere projecten, uitgevoerd voor enkele van de grootste merken onder de Europese distributieketens, heeft het bedrijf uit Pianoro (Bologna) zijn technische expertise en inventiviteit bevestigd met het verlichten van de nieuwe supermarkt van biologische producten van de keten Foodie's Market, gebouwd te Waterloo in de wijk Bella Vita, het nieuwe stedelijke gebied van deze Belgische stad die wordt gekenmerkt door de sterke aanwezigheid van groenvoorzieningen en die is ontwikkeld om te voldoen aan de hoogste ecologische duurzaamheidsstandaard.
Voor de realisatie van deze commerciŽle ruimte hebben de architecten bijzondere aandacht besteed aan het energieverbruik, om het project te laten overeenstemmen met de gehele omringende stedelijke ontwikkeling. Vanuit het oogpunt van de energiebesparing is vooral rekening gehouden met de verlichting en om deze reden hebben de eigenaars besloten om een beroep te doen op de ervaring van 3F Filippi.
In dit project heeft het bedrijf alle fasen van het verlichtingsproject gevolgd en twee recent ontwikkelde verlichtingsarmaturen toegepast: het modulaire systeem LED 3F Linux en het spotlight 3F Emilio Track. De eerste van de twee is toegepast in de versies met een brede spreiding van de lichtbundel, opgehangen op 3,5 meter hoogte boven alle gangpaden van de supermarkt. Voor deze oppervlakken van Foodie's Market is besloten voor het gebruik van een kleurtemperatuur van 4000 K om de klanten een maximaal visueel comfort te bieden tijdens hun verplaatsingen in de winkel.

Het spotlight 3F Emilio werd ontworpen door de Belgische designers Serge en Robert Cornelissen en is door het bedrijf vervaardigd met het doel een optimaal thermisch rendement te verkrijgen, met een sterk evenwicht tussen de uitgaande lumen en de buitenafmetingen van de verlichtingsarmatuur, geoptimaliseerd op thermisch niveau, met dezelfde prestaties als reeds op de markt verkrijgbare spots. Het spotlight is in de eerste plaatst bedoeld voor retailomgevingen en heeft beperkte afmetingen; zijn ronde vorm vereenvoudigd de reiniging. In de supermarkt is dit op 2,7 meter hoogte geplaatste spotlight gebruikt om met een meer emotionele verlichting enkele specifieke productcategorieŽn te benadrukken door verschillende kleurtemperaturen toe te passen. Zo is er voor de afdeling wijn en sterke drank gekozen voor een verlichting met 3000 K, terwijl in het geval van de verse bakkerijproducten (brood en gebak) besloten werd voor een warmere verlichting (2700 K). Een nog andere keuze is die voor de verlichting van de ruimte voor de detailhandel van vlees: in dit geval is het gebruik van "meat"-verlichting verkozen die de kleur van het uitgestalde vlees accentueert. De tenuitvoerlegging van het verlichtingsproject voor Foodie's Market was bijzonder uitdagend voor de ontwerpers van 3F Filippi.

Dit omdat de bijzondere spreiding van de ruimtes in een L-vormige, lange en smalle zone bijzondere aandacht voor detail en een ad-hocanalyse van de lichteffecten heeft vereist, diepgaander dan normaal gesproken noodzakelijk is voor de klassieke commerciŽle oppervlakken met een rechthoekige vorm. Deze aandacht voor detail werd bijzonder gewaardeerd door de eigenaars die reeds in het vroege stadium van de werkzaamheden met name gevoelig waren voor het element "licht" en die de technische oplossingen van 3F Filippi voor de driedimensionale weergave van het project op prijs hebben gesteld.